Informatiebulletin no. 54/I-net 42 <juli 2019> |
Internet |
|
De in februari 2004 door de projectgroep INTERNET van de SHEV gestarte site, genaamd Erfgoedje,
'draait' intussen 15 jaar. Doelgroep was en is de schoolgaande jeugd, te weten basisschoolleerlingen tot en
met 12 jaar. |
Het museum voor de Brabantse Kempen te Bergeijk heeft een schenking van archeologische relicten in ontvangst genomen. Het vondstmateriaal bestaat uit fragmenten aardewerk, afkomstig van urnen, kookpotten, schalen en kannen, alles te dateren in de prehistorie tot en met de 18e eeuw. Enkele grotere stukken zullen in het atelier van het museum worden gerestaureerd. Het overige materiaal is voornamelijk bedoeld voor educatieve doeleinden bij onderwijskundige projecten. De Veldhovense stichting Historisch Erfgoed, die het materiaal uit meerdere veldverkenningen verkregen heeft, is zeer verheugd dat de collectie een nuttige bestemming heeft gekregen.
| |
Jacq. Bijnen (links), draagt de collectie over aan Johan Biemans, conservator Eicha museum Bergeijk. |
De Turbulente Levensloop van een Veldhovense EikelVanaf 3 mei tot en met 30 juni heeft de groepsexpositie 'OUD HOUT - Kunst met archeologisch hout' plaats gevonden in Museum 't Oude Slot te Veldhoven.Meer dan 60 kunstenaars hebben kunstwerken gemaakt van het hout van opgegraven waterputten, overgebleven uit archeologische verkenningen in de nieuw te ontwikkelen Veldhovense woonwijken Huysackers en Zilverackers. De putwanden dateren van de ijzertijd tot de late middeleeuwen. Een van de deelnemers, kunstenares Ellen Eva Brouwers van Het Maagdenkabinet, is een jaar aan het werk geweest om aan de hand van 3 kleine stukjes putwand uit diverse tijdsperioden een vijftal reliekschrijntjes te vervaardigen, en ze te presenteren met een historisch fictieverhaal en veel illustraties, samengebracht in een bijbehorend boek. De Legende van Onze Lieve Vrouw ter Eik van Meerveldhoven was de inspiratie voor haar project. De turbulente levensloop van een eikel beschrijft rituelen rondom de heilige eik, in het algemeen in de voorchristelijke periode en specifiek rondom Veldhoven, vervolgd door verhalen over de kerstening die hier in de omgeving langzaamaan tot stand kwamen, om uit te komen bij het mirakel van het beeldje dat in de 13e eeuw in de eik in 'Merfelt' is gevonden en nog steeds bedevaartgangers aantrekt. Onderzocht wordt 'feit of fictie' achter de legende en andere wetenswaardigheden. (SHEV heeft medewerking bij deze cultuurhistorische en legendevormende verwevenheid gegeven.) Voor Ellen Brouwers vormen volksdevotie met de daarbij behorende uiterlijke rituelen, met kunst en architectuur, door de eeuwen heen een onuitputtelijke bron van inspiratie tijdens een lange reis op zoek naar verhalen en legenden. Zij maakt objecten in de vorm van assemblages, en zij schrijft verhalen waarmee ze een mysterieuze mix van verwondering en twijfel tracht te bewerkstelligen, inherent aan geloof en legenden. … al met al: een zeer geslaagd en inspirerend kunstproject. |
door Jacq. Bijnen
Tot in de tweede helft van de 19e eeuw is de infrastructuur voor een goed functionerend vervoer van personen en
goederen zeer gebrekkig: het wegennet bestaat voornamelijk uit zandpaden en karrensporen. Pas na de aanleg
van goed begaanbare wegen, waarmee in de Kempengemeenten in het midden van de 19e eeuw een begin wordt
gemaakt, kan een flexibelere bedrijvigheid op gang komen. Vooral door de industrialisering van de thuiswevers,
die zich met name in Waalre en Meerveldhoven sterk ontwikkelt, wordt een goede verbinding tussen deze twee
plaatsen van belang.
Nadat de brug in 1886 wederom is vernieuwd, wordt de oude overeenkomst (uit 1774), waarschijnlijk vanwege de
nieuwe in 1811 ingevoerde bestuursstructuur, op 13 november 1888 opnieuw opgesteld.
W. 1888 13 november. Overeenkomst omtrent het onderhoud (ten eeuwigen dage) en beheer der Zeelsterbrug, liggende
over de rivier de Dommel. Het beheer en de zorg van het onderhoud der brug wordt opgedragen aan de gemeente
Waalre. Ingeval de kosten van reparatie en vernieuwing meer dan f. 50,- belopen behoort zij (Waalre) in overleg te
treden (met Zeelst) alvorens tot herstelling over te gaan.
Rond 1900 wordt er serieus gesproken over het verharden van de slecht begaanbare zandweg Waalre-Meerveldhoven.
Tussen 1906 en 1909 wordt de aarden baan met keislag verhard. Al snel is de weg er weer slecht aan toe en om deze te
kunnen bestraten wordt er naar financiële middelen gezocht. In 1919 is hiermee nog steeds geen begin gemaakt. In
maart 1927 klagen 'alle Waalrenaren' over de slechte en soms zelfs onbegaanbare weg, die vrijwel elke winter langdurig
tot een halve meter onder water staat. Pas in 1939 wordt de weg beklinkerd.
Opname van de brug omstreeks 1934. Links tegen de oever ligt de zandschuit van Simon Dams, waarmee zand uit de rivier gebaggerd werd. (de brug heeft een middenrij van 5 pijlers) |
Tussen 1934 en 1936 wordt een geheel nieuwe, in gewapend beton uitgevoerde, brug aangelegd. De oude houten brug
verkeert in een dermate slechte toestand dat vervanging is geboden. Ook wordt het noodzakelijk geacht enkele bochten
in de loop van de rivier af te snijden en te dempen; tevens moet de bestaande loswal voor baggerzand worden verplaatst
naar een plek in het nieuw te graven gedeelte. De nieuwe brug wordt in de volle grond gebouwd op een dusdanige
plaats dat hij bij de uit te voeren normalisatie komt te liggen over de (nieuwe) loop van de rivier. | |
Situatieschets van de afsnijding van het bochtig gedeelte (in rood) en van de nieuwe loop van de Dommel (in blauw). |
De begroting sluit op f. 4.350,-. In november 1936 is de brug gereed. Uiteindelijke kosten: f. 4.820,55, waarvan ten
laste van Veldhoven f. 2.410,27. | |
Militairen van het Nederlandse leger poseren op de O.L. Vrouwebrug. |