Informatiebulletin no. 41/I-net 29 <februari 2013> |
Internet |
|
Exceptioneel of uitzonderlijk transport is vervoer van goederen dat qua afmetingen (lengte, breedte,
hoogte) en/of massa niet voldoet aan de algemeen geldende regels van transport. | ||
De carrier met trekker, rijdend over de Karel de Grotelaan (totale lengte ruim 22 meter). |
Met enige plechtigheid werd woensdagmiddag 13 oktober 1965 de tot dantoe eerste zogenoemde rolwagen in ons land door Philips in gebruik genomen.
Foto links: Op weg naar zijn bestemming aan de Industrieweg neemt de combinatie van
trekker en rolwagen de bocht van de Provincialeweg - Onze Lieve Vrouwedijk in Meerveldhoven. |
Oorspronkelijk werd met de rolwagen de kortste route genomen via de Karel de Grotelaan, Blaarthemseweg,
Meerveldhovenseweg (in Eindhoven) en vervolgens over de op Veldhovens grondgebied lopende Provincialeweg,
Onze Lieve Vrouwedijk en Industrieweg.
De voor het gemotoriseerd verkeer in aanleg verkerende 'Poot van Metz' zou met een viaduct onder andere
over de (huidige) Kempenbaan (destijds Provincialeweg) gaan. De doorrijhoogte van het viaduct bedroeg
4,30 m, terwijl de hoogte van de rolwagen met een gesloten goederenwagon circa 4,50 m was. Na de
'oplevering' van het viaduct moest er dus een andere route worden gevolgd. Gekozen werd de Ontginningsweg
in Eindhoven en vervolgens over het toen nog bestaande - en kort daarna vervallen - gedeelte van
de Onze Lieve Vrouwedijk (hiervoor kwam de Dommelstraat in de plaats). De zandvlakte op nevenstaande
foto is een van de eerste opgespoten zandlagen voor de aanleg van de Poot van Metz (ten zuiden van het
viaduct over de 1e route).
Jaarlijkse bindingsdagDit jaar voorzag het programma in een excursie naar Zichem, waar o.a. het geboortehuis van volksschrijver Ernest Claes werd bezocht; 's middags volgde een rondleiding door de abdij van Averbode. De deelnemers aan de excursiedag poseren bij de spiegelvijver van de abdij Averbode. (foto: Dré Verhagen). |